Selectează o Pagină

Am observat in ultima perioada ca sunt din ce in ce mai multe postari pentru a solicita recomandari de agentii sau freelanceri care sa lucreze pe directia de Digital Marketing (creare website, facebook ads, google ads, seo, …). Din acest motiv am zis sa vin in sprijiul celor care cauta astfel de servicii, cu un mic (de fapt mai mare) ghid despre cum sa gasesti si sa alegi furnizorul potrivit.

Ghid Complet: Cum sa gasesti si sa alegi agentia de Marketing potrivita pentru tine

Scriu acest ghid datorita experientei pe care o am de 4 ani in calitate de owner al agentiei Marketing Deck. In cei 4 ani am avut ocazia sa lucram cu cateva sute de companii asa ca pot oferi informatii relevante din interior, din bucataria interna a unei agentii.

Ce este important sa ai in vedere in primul rand: Nu te grabi!

Multi trateaza gasirea unei agentii de marketing ca un: One night stand (relatie doar pentru o noapte). 

Vor sa faca totul pe graba si hai sa alegem pe cineva repede si sa-i dam drumul la treaba. 

Se poate sa ai noroc… insa este si mai posibil sa nu. 

Trateaza gasirea unei agentii potrivite ca pe o casatorie. Vorbeste cu mai multe persoane, tatoneaza terenul, vedeti daca va potriviti iar atunci cand faci pasul, fa-o pe termen lung (ideal toata viata).

Relatiile pe termen scurt de cele mai multe ori sunt nefavorabile si clientului si furnizorului. 

Aceata metafora nu imi apartine. Este a unui prieten si coleg de breasla, Gabi, insa mi s-a parut foarte relevant in acest context. Iata pasii pe care recomand sa ii urmezi: 

I. BRIEF-ul

Primul pas atunci cand iti doresti sa lucrezi cu o agentie sau un freelancer este sa-ti clarifici foarte clar ce ai nevoie si ce doresti Asta poate parea simplu dar de cele mai multe ori nu este. Majoritatea firmelor mici si medii nu stiu cu exactitate ce isi doresc de la un freelancer sau o agentie. Multi o spun foarte simplu: „Vreau mai multe vanzari!” … totusi este nevoie sa detaliezi mai mult ca sa fie cu adevarat relevant. Iata ce ar fi bine sa cuprinda brief-ul: 

  • Care este obiectivul final? Daca vanzarile sunt obiectivul final, cate vanzari doresti, ce suma totala, pe ce produse sau servicii si in ce perioada?
  • Care sunt livrabilele pe care le doresti? Iti doresti un website? Daca da, cate pagini sa contina? Cine va scrie textele? Cine alege imaginile? Iti doresti promovare? Daca da, pe Facebook Ads sau Google Ads? Vrei sa fie organica sau platita?
  • Care este termenul de finalizare? 
  • Care este bugetul pe care iti doresti sa il aloci? Inteleg ca nu ai gandit un buget anume si vrei sa vezi cat ti se ofera, insa este bine ca macar sa ai o suma orientativa. Pentru un website poti sa primesti o oferta incepand de la 200 de euro si pana la cateva zeci de mii de euro. Este bine sa stii cam cat iti doresti sa aloci 

Brief-ul poate sa fie mult mai complex decat atat insa daca vei pune prea multe detalii, vei oferi senzatia unui proiect foarte complex si vei primi niste oferte destul de mari. 

Un brief de o pagina de word, maxim 2 face o treaba suficienta pentru inceput pentru ca transmite ca stii ce iti doresti cel putin in linii mari. 

II. RESEARCH

A doua etapa este sa cauti firmele potrivite pentru tine. 

ATENTIE: Nu exista agentia perfecta sau freelancer-ul perfect. 

Este important sa fie potrivit pentru tine (pret, specializare, experienta, …). 

Iata cum sa cauti agentia potrivita

  • Recomandari (de la prieteni, de pe Facebook, de pe grupuri de profil cum este si acesta): Recomandarile sunt o sursa foarte bune pentru a afla firme sau persoane competente. ATENTIE: Multi recomanda nu bazat pe competenta ci pe prieteni (il recomand pentru ca il cunosc si vreau sa il ajut). Este bine sa nu iei de buna orice recomandare primesti si sa investighezi mai in detaliu. 2 intrebari foarte potrivite pentru cel care ti-a oferit recomandarea sunt: Ai lucrat cu aceasta persoana? Daca da, ce rezultate ai obtinut? Raspunsul la aceste 2 intrebari iti va spune destul de clar daca recomandarea este pe baza de prietenie sau pe baza de competenta. 
  • Google Search: Cauta pe Google ceea ce iti doresti si vei gasi mai multe agentii care se promoveaza in directia respectiva. Acolo vei gasi: Google Ads (agentiile care apar primele platesc reclama ca sa fie acolo), Google My Business (cele care au o locatie in proximitatea ta si au si mai multe review-uri), Google Organic / SEO (cele care apar primele in mod organic), Agregatoare (un catalog de agentii) 
  • Agregatoare: Exista mai multe agregatoare unde poti gasi multe agentii. Unul dintre cele mai mari agregatoare pe zona de Digital Marketing este Clutch.co . Aceste listeaza agentiile pe baza recomandarilor avute de la clientii si pe baza specializarii. De exemplu, la cautari pe Google precum: „Social Media Agency” sau „Marketing Agency” pe primul loc organic este Clutch.co iar prima pozitie in Clutch este Marketing Deck (adica noi). Am reusit sa ajungem acolo datorita recomandarilor clientilor nostri. Alte agregatoare sunt: TheManifest.com (o extensie a Clutch), Goodfirms, Sortlist si altele.
  • Portaluri de Freelanceri: Poti cauta persoana potrivita pe Freelancer.com, Fiverr.com sau altele mari. 

Fa-ti o lista de maxim 10 agentii / freelanceri potriviti si apoi mergi catre o lista scurta de 3 pe care sa-i contactezi. 

III. Selectia celor 10

Acum a venit momentul sa filtrezi din toata multitudinea de rezultate gasite pe cei care se potrivesc cel mai bine. 

Care sunt cele mai potrivite criterii: 

  • Experienta pe Domeniul tau: Dintre toate lucrurile posibile, acesta este pe departe cel mai important, mult mai important decat pretul. De Ce? Daca agentia / freelancer-ul respectiv are deja experienta fix pe domeniul si are rezultate palpabile inseamna ca, de principiu, va putea sa-ti generezi si tie rezultate la fel de bune. Acest lucru nu este o garantie, dar este cel mai bun indicator. Totodata, daca are experienta pe domeniul / nisa ta inseamna ca altcineva a platit pentru ca acele persoane sa invete. Pe scurt, nu invata pe banii tai ci a facut-o pe banii altora. De exemplu, noi, Marketing Deck, suntem maestrii pe nisa „Educatie pentru copii”. Nu de putine ori am salvat business-uri care se aflau intr-o situatie dificila si de multe ori am reusit sa iesim castigatori la nivel de rezultate, fiind in competitie cu alte agentii. 
  • Experienta pe serviciile pe care le doresti: Daca iti doresti un website, este bine ca agentia respectiva sa mai fi creat vreo cateva zeci de site-uri. In cazul aceste solicita un portofoliu. Cauta sa vezi experienta pe care o are furnizorul, fix pe serviciile pe care tu le cauti. 
  • Acreditari: Printre cele mai relevante din domeniu pentru cei care doresc promovare sunt Google Partners si Facebook Partners. Cele mai multe agentii, daca sunt parteneri Facebook sau Google, afiseaza acest lucru pe site-ul lor. 
  • Portofoliu: Uita-te sa vezi ce au lucrat in trecut. Acest lucru il poti gasi pe site sau pe paginile de Social Media (pentru cei care posteaza)

Pe baza acestor criterii iti poti construi o lista scurta cu 3 furnizori principali.

IV. Selectia celor 3

Acum a venit momentul sa filtrezi din cei 3 pe care i-ai ales. 

Iata cele mai importante criterii: 

  • Rezultate in domeniul tau: Intreaba daca iti poate oferi cateva rezultate palpabile pe care le-a obtinut in domeniul tau. Daca da, fii extrem de atent la ceea ce spune si pune intrebari legate de profitabilitatea finala. Un marketer dibace iti poate oferi foarte usor cifre care sa impresioneze… dar asta nu inseamna totodata ca procesul a fost si profitabil. 
  • Pret: Este important sa soliciti oferta de la 3 furnizori. De ce? Pentru ca daca ai cel putin 3 oferte pe masa, ai putere de alegere. Vei putea sa decizi pe baza pretului, experientei si modului in care a comunicat cu tine si vei putea alege pe cel mai potrivit. Totodata, poti compara ofertele intre ele si poti pune intrebari pe unul dintre ei pe baza ofertei pe care ai primit-o de la altul
  • Comunicare / Chimie: Poti avea toate criteriile rationale din lume… daca nu exista chimie intre voi, este degeaba. Cum te simti cu persoana respectiva? Iti place sa lucrezi cu el? Te vezi lucrand cu el / ea si peste 3-5 ani?

Pe baza acestor criterii vine ultimul si cel mai important pas: 

V. The One and Only

AI ALES ! Hip hip huraaaa!

De acum vine partea cea mai interesanta… Munca! 🙂 

Ofera-i persoanei sau agentiei votul de incredere si spune-i de ce i-ai ales pe ei. 

Acum mergi inainte cu inima deschisa. Ofera toata increderea necesara si suportul de care au nevoie. 

Aaa… si era sa uit: daca ai cerut oferta de la 3 agentii, trimite-le celor 2 raspunsul tau negativ si de ce nu i-ai ales. 

Ei au depus efort si ti-au raspuns la intrebari + ti-au trimis o oferta. Castigul lor financiar in acel moment este 0 euro. 

Ai o datorie morala fata de ei pentru ca si-au alocat timp cu tine, sa le spui macar de ce ai ales pe altcineva si nu pe ei. Acest lucru ii va face sa-si imbunatateasca procesul de ofertare si sa poata sa castige alti clienti pe viitor. Macar atat sa castige din timpul pe care l-au alocat.

Totodata, este important sa lasi o portita deschisa pentru ca, cine stie… poate ai ales gresit. 

 

Da stiu… mult efort doar ca sa alegi un furnizor. 

Totusi, iti pot spune din experienta ca furnizorul potrivit poate sa propulseze afacerea ta la un nivel la care nici nu credeai ca este posibil. 

Aloca timpul necesar sa alegi persoana sau agentia potrivita pentru tine! Timpul alocat va avea un ROI extraordinar.